Sobre la revista

Enfoque y alcance

Intersecciones en Comunicación es una publicación  gratuita de periodicidad anual en versión digital ISSN 2250-4184 (versión On-line) editada por la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Argentina. Tiene como objetivo publicar trabajos originales sobre Comunicación Social, Ciencias de la Comunicación e información, Periodismo y disciplinas afines que son evaluados a través del sistema de referato externo doble ciego. No se cobra ningún tipo de Tasa de Procesamiento de Artículos (Article Processing Charges - APCs),  en ninguna etapa del proceso de edición ni envío de los trabajos. Los autores tampoco percibirán ningún tipo de compensación monetaria por parte de la revista. Se publican artículos inéditos que no estén postulados simultáneamente en otras revistas (hasta 20 páginas incluyendo tablas, gráficos y figuras). El contenido publicado está dirigido a investigadores, docentes, estudiantes de grado y postgrado.

Responsabilidad del Editor

Los trabajos son evaluados a través del proceso de revisión por pares externos a la unidad editora bajo el  protocolo de arbitraje doble ciego (double-blind peer review). Una vez obtenidos el resultado de la evaluación, la decisión de aceptar o rechazar el manuscrito es responsabilidad del Comité Editorial, quien les comunicará a los autores, el tiempo estimado para los procesos de evaluación y publicación es de seis meses. El mismo, se reserva el derecho de rechazar los trabajos que no reúnan la calidad esperada o que no respondan a las Normas Editoriales.

 

Política sobre tasas de procesamiento

Intersecciones en Comunicación no cobra ningún tipo de Tasa de Procesamiento de Artículos (Article Processing Charges - APCs),  en ninguna etapa del proceso de edición y marcación. Los autores tampoco percibiran ningún tipo de compensación monetaria por parte de la revista.

Responsabilidad de los Autores

Los autores firmantes serán responsables del contenido de sus artículos, de la exactitud de la información y de las citas bibliográficas.

Al enviar el trabajo a INTERSECCIONES EN COMUNICACIÓN los autores se comprometerán a no publicarlo en otras revistas. No se admitirán artículos previamente presentados en Congresos, publicaciones o disertaciones. El envío de manuscritos implicará el otorgamiento de derechos de autor y editoriales a la Revista. Los autores que utilizaran material inédito de otros profesionales deberán enviar al Comité un permiso escrito. Todos los servicios vinculados a la publicación (copia, retipeo, elaboración de abstracts, traducciones, preparación de ilustraciones, etc.) serán exclusiva responsabilidad de los autores. Una vez realizada la prueba de edición las contribuciones aceptadas serán enviadas a los autores para examinar errores tipográficos. No se admitirá reescritura del texto en esta instancia. Se solicitará a los autores que acepten el principio de autorizar correcciones de estilo que facilitarán la lectura de los trabajos sin modificar sus contenidos.

Los autores tienen permiso para visibilizar y compartir su trabajo en línea (por ejemplo: En repositorios institucionales, sitio web, redes sociales, perfiles online del investigador, etc) luego de haberse publicado en Intersecciones en Comunicación.

 

Intersecciones en Comunicación preserva su contenido en Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto RIDAA de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (que otorga identificadores digitales de objetos como handle). Además, en CROSSREF también con el DOI. También en  Amelica Conocimiento Abierto sin fines de lucro propiedad de la academia y en ROAD (Repositorio de recursos academico en acceso abierto)

 


Los autores deben enviar sus trabajos:
Los trabajos deberán enviarse a través de la plataforma de la revista: ojsintcom@soc.unicen.edu.ar

Sí tienen inconvenientes, enviar un e-mail: intercom@soc.unicen.edu.ar
Deben incluir datos personales del autor/es: nombre completo, áreas de investigación o interés, procedencia-afiliación institucional actual, dirección postal, dirección electrónica y ORCID

Las referencias bibliográficas
Una vez realizada la prueba de edición las contribuciones aceptadas serán enviadas a los autores para examinar errores tipográficos. No se admitirá reescritura del texto en esta instancia.
Se solicitará a los autores que acepten el principio de autorizar correcciones de estilo que facilitarán la lectura de los trabajos sin modificar sus contenidos.
PRESENTACIÓN
Los artículos deberán ser inéditos. Los autores serán responsables del contenido de sus artículos, de la exactitud de las citas y referencias bibliográficas. La revista Intersecciones en Comunicación no brindará servicios tales como tipeado, impresión, fotocopiado, diseño, montaje de ilustraciones, los mismos quedan a cargo de el/los autor/es.
Se rechazarán los manuscritos que no estén de acuerdo con las siguientes normas:
No deben exceder las veinte (20) páginas (incluyendo resumen, texto, bibliografía, fotos, tablas y gráficos) escritas a doble espacio con letras en cuerpo 11 en todas sus secciones, en hojas numeradas, tamaño A4. Los márgenes superior e izquierdo deben ser de 4cms y los márgenes inferior y derecho de 2cms.

Secciones del manuscrito:
Título Resumen
Abstract
Título en inglés Texto Agradecimientos Referencias citadas Notas
Figuras Tablas
Orden de las secciones:
Título en mayúsculas, centralizado, sin subrayar.
Autores, en el margen derecho, con llamada a pie de página indicando lugar de investigación. La pertenencia institucional o académica. Dirección de email. Resumen de aproximadamente 150 palabras y cinco palabras claves en idiomas español e inglés (Keywords).
Texto, con subtítulos primarios en el margen izquierdo, en mayúsculas sin subrayar; Subtítulos secundarios en el margen izquierdo, en minúsculas, cursiva.
Los párrafos comenzarán con sangría. El margen derecho puede estar justificado o no, pero no deben separarse las palabras en sílabas. Se solicita no usar abreviaturas, no exagerar en el uso de encomillados y evitar la referencia «op. cit.», así como el uso de negrita o bold en el texto. Se escribirán en itálica/bastardilla las palabras o frases que el autor crea necesario destacar y las palabras en latín o en lenguas extranjeras.

Las citas
Las citas textuales de más de tres líneas deberán escribirse en párrafos con una orden de sangría en el margen izquierdo, y estarán separadas del resto del texto por doble interlineado antes y después. Se recomienda la utilización de comillas sencillas (‘’) sólo cuando es necesario usarlas dentro de una cita textual.
En el caso de cita de entrevistas al finalizar la misma se deberá agregar paréntesis que consigne los siguientes datos: nombre y apellido del entrevistado, comunicación personal y fecha. En caso que el autor considera importante preservar la identidad del entrevistado podrá utilizar nombres ficticios aclarándolo previamente.
Las tablas, gráficos y fotos, no se incluirán en el texto, pero se indicará en cada caso entre paréntesis su ubicación en el mismo. Deben entregarse numerados según el orden en que deban aparecer en el texto, con sus títulos y/o epígrafes tipeados. Las imágenes fotográficas deberán estar en formato JPG. No deben exceder las medidas de caja de la publicación (13 x 20 cm), y deben estar citadas en el texto.
Para la composición de las referencias, se toman las pautas de estilo establecidas por la American Psychological Association (APA 7 ed).
Cita directa + autor/a mencionado
(año de la obra, luego del apellido del autor/a, y número de página, luego de la cita)
En esta dirección Romero y Gutiérrez (1987) afirman que los clubes pertenecen a ámbitos relativamente autónomos donde los sectores populares “encuentran la posibilidad de una participación activa e igualitaria” (p. 325).
Cita directa + autor/a no mencionado
(apellido del autor/a, año de la obra y número de página luego de la cita) Pocos usuarios saben cómo funciona el motor que pone en movimiento a las redes sociales. Menos conocimiento hay sobre el modo en que Twitter o Facebook deciden qué publicaciones llegan a nuestro muro, qué eventos están de moda (trending) o el modo en que los algoritmos deciden qué está dentro o fuera de nuestro alcance (Calvo, 2015: 13)
Cita indirecta / parafraseo + autor/a mencionado (solo el año de la obra luego del apellido del autor/a)
Para este caso Boltanski (2000 [1990]) las disputas se desarrollarán en relación a demandas que necesitan ser expresadas y reconocidas en el espacio público a través de la interpelación del mismo
Cita indirecta/parafraseo + autor/a no mencionado
(apellido del autor/a y año de la obra luego de la idea correspondiente)
En efecto, según ya se observó en otro trabajo (Álvarez Gandolfi, F., 2017), dentro del fandom circula una distinción que señala a los
“posers”2 como aquellos fans más jóvenes y de sectores populares que supuestamente solo consumen los títulos más comerciales o conocidos –criticando a “los clásicos”– y dicen “ser otakus” por seguir una moda, desconociendo “lo que verdaderamente significa” y “haciendo que los otakus sean vistos como más raros de lo que ya son” porque llevan el fanatismo hacia un “extremo” y “hacen el ridículo” al “no respetar los límites sociales”
Citas de apoyo
(apellido de los/as autores/as y año de las obras luego del fragmento correspondiente)
Algunos reivindican tanto la sociología como la antropología para fundar un área específica que bajo el nombre de “sociología del cuerpo” (David Le Breton, 2002) o “antropología del cuerpo” (S. Citro, 2009; M. L. Esteban, 2004) reclaman posicionarse en el horizonte de las ciencias sociales.
Referencias bibliográficas citadas en el cuerpo del texto deberán incorporarse en la sección Bibliografía de manera alfabética, ordenada de acuerdo con el apellido del primer autor. Dos o más trabajos del mismo autor, ordenados cronológicamente. Varios trabajos del mismo autor y año, con el agregado de una letra minúscula con el siguiente criterio para todos
Apellido, Nombre. (Año) Titulo. Ciudad: Editorial
Libros de uno o varios autores
Villanueva, E.
2004. Abordajes y períodos de la teoría de la comunicación. Norma- FLACSO. Buenos Aires.
Bourdieu P. y J. C. Passeron
2002. Cosas Dichas. Siglo XXI Editores. Buenos Aires.
Artículos en una Publicación Periódica
Díaz, C.
2003. Relaciones peligrosas. El eterno desencuentro entre el poder político y la libertad de expresión en Latinoamérica. El caso Argentino en los ’70. Diálogos de la Comunicación 66: 28 – 41
Artículo en una revista, sin autor
The Indian Homeland 1991 U.S. News and World Report. 8 July: 27-28.
Citas de diarios:
(Le Monde Diplomatique [LMD], 18 de Julio de 2006: número de páginas).
Items en un periódico
En los casos en donde no aparece el autor:
El Popular (E.P) [Olavarría, Buenos Aires]
2007 *breve descripción de lo que es citado, por ejemplo: “Aviso publicitario del Municipio local”+ Julio, 7: 14. Olavarría, buenos Aires.
Artículos electrónicos
Se deberá indicar entre paréntesis la fecha en que fue consultada la página Sitios WEB
Ferrand, A.
2002. «Las comunidades locales como estructuras meso», Redes. Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales, 3 (4). Consulta [14- 06-2006] en http://revista- redes.rediris.es
Los números de las notas aparecerán en el texto como sobreíndice (indicación «superscript»), sin paréntesis.
Notas, deberán estar numeradas correlativamente.

ENGLISH VERSION

About Intersecciones en Comunicación

Intersecciones en Comunicación (Intersections in Communication) is a free annual publication published in digital version ISSN 2250-4184 (online version), edited by the Faculty of Social Sciences of the National University of the Centre of the Province of Buenos Aires, Argentina (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Argentina). Its aim is to publish original papers on Social Communication, Communication and Information Sciences, Journalism and related disciplines that are evaluated through the double-blind external peer reviewing system. No Article Processing Fee (Article Processing Charges - APCs), is charged at any stage of the editing or submission process. Authors will not receive any monetary compensation from the journal. Unpublished articles that are not simultaneously submitted to other journals (up to 20 pages including tables, graphs and figures) will be published.

The published content is aimed at researchers, teachers, undergraduate and postgraduate students.

 

Responsibility of the Editor

Papers are evaluated through the peer review process with the double-blind refereeing protocol. The decision to accept or reject the manuscript is the responsibility of the Editorial Committee, who will inform the authors once the results of the evaluation are known. The estimated time for the evaluation and publication processes is six months. The Editorial Committee reserves the right to reject papers that do not meet the expected quality or do not comply with the Editorial Guidelines.

 

Peer review process

All manuscripts received are reviewed by the Editorial Committee and only those articles that meet the scientific and editorial standards of Intersecciones en Comunicación are evaluated under the double-blind peer review system. Each article will be evaluated by at least two university experts who will determine whether a) to accept and publish, b) to revise, rework and accept, c) to reject because the article does not meet the conditions. If they do not come to the same conclusion, a third evaluator will be called in. The estimated time from submission to publication is 24 weeks.

 

Open access policy On copyrights, permissions and publication rights

Intersecciones en Comunicación upholds its commitment to Open Access policies for scientific information. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the work simultaneously under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License which allows the work to be shared with acknowledgement of its initial publication in Intersecciones en Comunicación. In addition, it adheres to the DORA declaration (Declaration on Research Assessment), and its proposal to improve the form of scientific evaluation. The journal has policies for the preservation of digital documents through the Open Access Digital Institutional Repository RIDAA (Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto) of the National University of the Centre of the Province of Buenos Aires, Argentina


This work is under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International licence.

 

Plagiarism Policy. Principle of ethics in the publication process

Intersecciones en Comunicación analyses all the articles it receives through internet search tools for the possible detection of plagiarism and/or self-plagiarism. When authors submit their work, it must be original, and must not have been previously submitted to other publications. The editors receive the submissions and subject them to anti-plagiarism analysis in order to corroborate that it is an original work and can be evaluated. During the evaluation process, the reviewers are asked to use their expertise to detect possible plagiarism. If plagiarism or self-plagiarism is detected, the editorial committee will follow the steps proposed by COPE (Committee on Publication Ethics) What to do if you suspect that a publication is redundant or duplicated.

Intersecciones en Comunicación therefore adheres to international standards and practices regarding the ethical aspects to be followed in the process of publishing original articles. In this sense it adheres to what is suggested by the Committee on Publications Ethics COPE (https://publicationethics.org/resources/guidelines-new/principles-transparency-and-best-practice-scholarly-publishing).

 

Processing Fee Policy

Intersecciones en Comunicación does not charge any Article Processing Fees (APC), at any stage of the editing and marking process. Authors also will not receive any monetary compensation from the journal.

 

Indexing

Intersecciones en Comunicación is included in the Núcleo Básico de Revistas Científicas Argentinas (Basic Core of Argentine Scientific Journals), is part of the LATINDEX Catalogue and Directory (Folio No. 11549) (Regional Cooperative Online Information System for Scholarly Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portugal) and the online version in  Catalogue v2.0 (2018 - ) (Folio 23832) in DOAJ Directory of Open Access Journal, in addition, it is in AmeliCA Conocimiento Abierto sin fines de lucro propiedad de la academia (Non-profit Open Knowledge owned by academia), incorporated in REDIB Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento (Ibero-American Innovation and Knowledge Network), approved in ERIH PLUS (European Reference Index For The Humanities And Social Sciences), added in MIAR Matriz de Información para el Análisis de Revistas (Information Matrix for Journal Analysis), part of LatinRev - Red Latinoamericana de Revistas Académicas de Ciencias Sociales y Humanidades (Latin American Network of Academic Journals in Social Sciences and Humanities) of the FLACSO Argentina (Latin American Faculty of Social Sciences), in the RIDAA Open Access Digital Institutional Repository of the National University of the Centre of the Province of Buenos Aires, Argentina and in  ROAD (Repository of open access academic resources) Included in Malena: database of policies and editorial rights of Argentinean scientific journals. Obtained Level 2: According to the categorisation of Periodical Publications in Social Sciences and Humanities of the Ministry of Science, Technology and Productive Innovation, National Council of Scientific and Technical Research of Argentina. Resolution 2249/14. Recently, it was added to Google Scholar.

 

Responsibility of the Authors

The signatory authors are responsible for the content of their articles, the accuracy of the information and the bibliographic citations.

By submitting a paper to INTERSECCIONES EN COMUNICACIÓN the authors commit themselves not to publishing it in other journals. Articles previously presented at conferences, publications or dissertations will not be accepted. The submission of manuscripts implies that the author will grant copyright and editorial rights to the Journal. Authors using unpublished material from other professionals must send the Committee a permission in writing.  All the services connected with publication (copying, reprinting, preparation of abstracts, translations, preparation of illustrations, etc.) will be the sole responsibility of the authors. After proof-reading, accepted contributions will be sent to the authors to check for typographical errors. No rewriting of the text will be accepted at this stage. Authors will be asked to accept the principle of authorising style corrections that will facilitate the reading of the work without modifying its contents.

Authors have permission to make their work visible and share it online (for example: in institutional repositories, website, social networks, online profiles of the researcher, etc.) after it has been published in Intersecciones en Comunicación.

 

Preservation of digital archives

Intersecciones en Comunicación preserves its content in Open Access Digital Institutional Repository RIDAA of the National University of the Centre of the Province of Buenos Aires and in the portal AmeliCA Non-profit Open Knowledge owned by academia.

 

Periodicity - Reception of articles

Annual

 

Authors should send their papers:

Papers must be sent digitally to e-mail: intercom@soc.unicen.edu.ar

They must include personal details of the author(s): full name, areas of research or interest, current institutional affiliation, postal address,  electronic address and ORCID (Open Researcher and Contributor ID)

 

 

The bibliographical references

After proof-reading, accepted contributions will be sent to the authors to check for typographical errors. No rewriting of the text will be allowed at this stage.

Authors will be asked to accept the principle of authorising style corrections that will facilitate the reading of the papers without modifying their contents.

 

PRESENTATION

Articles must be unpublished. Authors are responsible for the content of their articles and for the accuracy of citations and bibliographical references. The journal Intersecciones en Comunicación will not provide services such as typing,  printing, photocopying, design, assembly of illustrations. These are the responsibility of the author(s).

 

Manuscripts that do not conform to the following rules will be rejected:

 

They must not exceed twenty (20) pages (including abstract, text, bibliography, photos, tables and graphs), must be double-spaced with 11-point font in all sections, on numbered sheets, A4 size. The top and left margins must be 4cm and the bottom and right margins must be 2cm.

 

Sections of the manuscript:

Title Abstract

Abstract

Title in English Text Acknowledgements Cited References Notes

Figures Tables

 

Order of the sections:

Title in capital letters, centred, without underlining.

Authors, in the right margin, with a footnote indicating the place of research. Institutional or academic affiliation. Email address. Abstract of approximately 150 words and five keywords in Spanish and English.

Text, with primary subtitles in left margin, in upper case, no underlining; secondary subtitles in left margin, in lower case, italics.

 

Paragraphs must begin with an indent. The right margin may or may not be justified, but words must not be split by syllables. It is requested not to use abbreviations, not to exaggerate the use of quotation marks and avoid the reference ‟op. cit.”, as well as the use of bold formatting in the text. Words or phrases that the author considers necessary to highlight and words in Latin or foreign languages should be written in italics.

 

The citations

Literal citations of more than three lines must be written in paragraphs with an indent on the left-hand margin, and separated from the rest of the text by double spacing before and after. The use of single inverted commas (‘ ’) is recommended only when it is necessary to use them within a literal citation.

In the case of interview citation, the following information must be added in brackets at the end of the interview: name and surname of the interviewee, personal communication and date. If the author considers it important to preserve the identity of the interviewee, fictitious names may be used, with prior clarification.

 

Tables, graphs and photos should not be included in the text, but their location in the text should be indicated in brackets. They must be numbered according to the order in which they should appear in the text, with their titles and/or headings typed out. Photographic images must be in JPG format. They must not exceed the box size of the publication (13 x 20cm), and must be cited in the text.

 

For the composition of references, the style guidelines established by the American Psychological Association (APA 7th ed.) are used.

 

Direct citation + named author

(year of the work, after the author's surname, and page number, after the citation).

In this address, Romero and Gutiérrez (1987) state that the clubs belong to relatively autonomous spheres where the popular sectors “find the possibility of an active and equal participation” (p. 325).

Direct citation + author not mentioned

(the author's surname, year of the work and page number after the citation) Few users know how the engine that sets social networks in motion works. Less is known about how Twitter or Facebook decide which posts reach our wall/feed, which events are in fashion (trending) or how algorithms decide what is in or out of our reach (Calvo, 2015: 13)

Indirect citation / paraphrase + author mentioned (only the year of the work after the author's surname).

For this case Boltanski (2000 [1990]) disputes will develop in relation to demands that need to be expressed and acknowledged in the public space through its questioning.

Indirect citation/paraphrasing + author not mentioned

(author's surname and year of the work after the corresponding idea)

Indeed, as already observed in another work (Álvarez Gandolfi, F., 2017), a distinction circulates within fandom that identifies “posers” as those younger fans from popular sectors who supposedly only consume the most commercial or well-known titles—criticising “the classics”—and claim to “be otaku” for following a trend, ignoring “what it really means” and “making otakus be seen as weirder than they already are” because they take fanaticism to an “extreme” and “make fools of themselves” by “not respecting social boundaries”.

Supporting citations

(author's / authors'surname(s) and year of the works after the corresponding excerpt)

Some claim both sociology and anthropology to found a specific area which, under the name of “sociology of the body” (David Le Breton, 2002) or “anthropology of the body” (S. Citro, 2009; M. L. Esteban, 2004) demand a position on the horizon of the social sciences.

 

Bibliographical references cited in the body of the text must be included in the Bibliography section in alphabetical order sorted by the surname of the first author. Two or more works by the same author, arranged in chronological order. Several works by the same author and year, with the addition of a lowercase letter with the following criteriafor all of them

Surname, First name. (Year) Title. City: Publisher

 

Books by one or more than one author

Villanueva, E.

  1. Approaches and periods of communication theory. Norma-FLACSO. Buenos Aires.

 

Bourdieu P. and J. C. Passeron

  1. Cosas dichas (In other words). Siglo XXI Editores. Buenos Aires.

 

Articles in a Periodical Publication

Díaz, C.

  1. Relaciones peligrosas (Dangerous Relations). The eternal dissonance between political power and freedom of expression in Latin America. The Argentinean case in the 1970s. Diálogos de la Comunicación 66: 28 - 41

 

Journal article, no author

The Indian Homeland 1991 U.S. News and World Report. July 8: 27-28.

 

Newspaper citations:

(Le Monde Diplomatique [LMD], July 18, 2006: page numbers).

 

Items in a newspaper

In cases where the author does not appear:

El Popular (E.P.) [Olavarría, Buenos Aires]

2007 [brief description of what is quoted, e.g. “Advertisement of the local municipality”] July 7: 14. Olavarría, Buenos Aires.

 

Electronic articles

The date on which the page or WEB Site(s) was consulted must be indicated in brackets.

Ferrand, A.

  1. “Local communities as meso structures”, Redes (Networks). Hispanic Journal for the Analysis of Social Networks, 3 (4). Retrieved [14-06-2006] from http://revista-redes.rediris.es.

 

Note numbers will appear in the text as superscript (indication “superscript”), without brackets.

 

Notes must be numbered consecutively.