The political communication of Javier Milei on TikTok

Authors

  • Andrea Ariza Instituto de investigaciones políticas- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IIP/CONICET, Argentina), Argentina
  • Valeria March Universidad de Buenos Aires – Universidad Nacional de Tres de Febrero (UBA/UNTREF. Argentina), Argentina
  • Sofía Torres Universidad de Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.51385/ic.v2i17.182

Keywords:

Milei, political communication, TikTok, social networks, antipolitics

Abstract

TikTok has become one of the most popular social networks in Argentina and the world. In other studies (Ariza, March and Torres, 2022) we have observed how right-wing political leaders are the ones who stand out from other leaders and accumulate a greater number of followers on TikTok. One of the most popular is the leader of “La Libertad Avanza”, Javier Milei, who not only has around 1 million followers on this network, but is also one of the politicians with the greatest presence and viralization in the digital environment. The objective of the article is to analyze the content, topics and style presented in the most popular videos published on Milei's official TikTok account and on the main support accounts that viralize their content between October 2022 and March 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Valeria March, Universidad de Buenos Aires – Universidad Nacional de Tres de Febrero (UBA/UNTREF. Argentina), Argentina

    Licenciada en Sociología (UBA). Magíster en análisis político (UNTREF). Porfesora en UNTREF.

  • Sofía Torres, Universidad de Buenos Aires, Argentina

    Licenciada en sociología (UBA)

References

Anastacio Coello, L. (2022). Análisis de la comunicación política en Twitter y TikTok de los candidatos a la presidencia durante la primera vuelta de las Elecciones Generales de 2021 en Perú. [Tesis de grado en Comunicaciones de Marketing, Universidad de Piura]. https://hdl.handle.net/11042/5443

Acosta, M. (2022). La pandemia como oportunidad. El Jefe de Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires en TikTok. Astrolabio. Nueva Época (29), 181-206. http://dx.doi.org/doi10.55441/1668.7515.n29.31898

Ariza, A. , March, V. y Torres, S. (2022). Horacio “tiktoker”: un análisis de los discursos, herramientas, temas y contenidos en la comunicación política del jefe de Gobierno porteño en TikTok. Austral Comunicación, 11(1). https://doi.org/10.26422/aucom.2022.1101.ari

Ariza, A., March, V., & Torres, S. (2022). Una radiografía del uso de TikTok en Argentina. Tsafiqui - Revista Científica En Ciencias Sociales, 12(19). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i19.1098

Ben, T. (2022). La nueva derecha en Argentina: La obvia popularidad de la antipolítica. Revista Disputas, 2(1), 104–112. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/disputas/article/view/38265

Berelson, B. (1971). Content Analysis in Communication Research. Hafner Press.

Bor, S. (2014) “Using Social Network Sites to Improve Communication between Political Campaigns and Citizens in the 2012 Election”, en American Behavioral Scientist, Vol. 58, N° 9, pp. 1195-1213.

Campos (2021). La derecha casta. Revista Bordes 6 (23). http://revistabordes.unpaz.edu.ar/la-derecha-casta/

Castro Martínez, A. y Díaz Morilla, P. (2021). La comunicación política de la derecha radical en redes sociales. De Instagram a TikTok y Gab, la estrategia digital de Vox. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, (7), 67-89. http://dx.doi.org/10.7203/rd.v1i7.210

Cervi, L., Tejedor, S., y Marín Lladó, C. (2021). TikTok and the new language of political communication. Cultura, Lenguaje Y Representación, (26), 267-287. https://doi.org/10.6035/clr.5817

Cervi, L., Tejedor, S., & Blesa, F. (2023). TikTok and Political Communication: The Latest Frontier of Politainment? A Case Study. Media and Communication, 11(2), 203-217. doi:https://doi.org/10.17645/mac.v11i2.6390

Expósito Tejón, A. y Gobierno Muñoz de Bustillo, N. (2021). Periodismo en TikTok: estudios de casos de los medios de comunicación españoles [Tesis de grado, Universidad de La Laguna].

Hernández Carballido, M. (2023). ¿Qué es la antipolítica?. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 32(1), 9-29. https://doi.org/10.26851/rucp.32.1.1

Gerbaudo, P. (2018). Social media and populism: an elective affinity?. Media, culture & society, 40(5), 745-753.

LaCienPuntoUno [@LaCienPuntoUno]. (7 de septiembre de 2021). #Elecciones #PASO @gustavolcordoba "Hoy la mayoría de la publicidad de campaña es televisiva. Y los jóvenes no miran tele [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/LaCienPuntoUno/status/1435260087229108225

López Rabadán, P., y Fabregat, H. D. (2018). Instagram y la espectacularización de las crisis políticas. Las 5W de la imagen digital en el proceso independentista de Cataluña. El profesional de la información, 27(5), 1013-1029.

Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. Buenos Aires, Argentina: FCE.

Mudde, C. (2014). Fighting the system? Populist radical right parties and party system change. Party politics, 20(2), 217-226.

Mudde, C. (2021), La ultraderecha hoy, Barcelona: Paidós

Ponce Camacho, V. E. (2021). TikTok como herramienta de comunicación política: una mirada a las elecciones presidenciales en Ecuador en 2021. [Tesis de maestría, Universidad Oberta de Catalunya].

Pullero, A. y Collazo, C. (2021). Tras las huellas de una transgresión reaccionaria. Un análisis de los cambios en el discurso público en la Argentina reciente (2015-2021). Revista Sociedad (43). https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/revistasociedad/article/view/7908

Sanchez Castillo, S. (2021). La construcción del liderazgo político y la identidad escenográfica en TikTok. en Sierra Sanchez, J. y Barrientes Baez, A. (coord.) Cosmovisión de la comunicación en redes sociales en la era postdigital. McGraw-Hill ed.

Seco, J.B. (2021). Las nuevas derechas de la región y el mundo: disputa por la (re)articulación hegemónica, trazado de fronteras y nuevos negacionismos en pandemia. [Ponencia presentada en XII Jornadas de Investigación, Docencia, Extensión y Ejercicio Profesional, La Plata, Argentina]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/130305

Slimovich, A. (2017). La ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes sociales, Dixit, (26), 24-43. https://doi.org/10.22235/d.v0i26.1321

Slimovich, A. (2019). La mediatización contemporánea de la política en Instagram. Un análisis desde la circulación hipermediática de los discursos de los candidatos argentinos. Revista Sociedad (39). https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/175119/CONICET_Digital_Nro.5da82cd1-ff93-4e9d-be7e-c836e537f7b4_B.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Slimovich, A. (28 de agosto de 2022). Políticos en modo TikTok. Diario Clarín. https://www.clarin.com/opinion/politicos-modo-tik-tok_0_IugTZ6Zzp4.html

Stefanoni, P. (2021). ¿La rebeldía se volvió de derecha?. Buenos Aires: Siglo XXI.

Published

2023-12-19

How to Cite

The political communication of Javier Milei on TikTok. (2023). Intersecciones En Comunicación, 2(17). https://doi.org/10.51385/ic.v2i17.182