Background television: between the domesthic and the company

Notes on a study in reception

Authors

  • Yamila Heram Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina
  • María Paula Gago Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina

DOI:

https://doi.org/10.51385/ic.v2i17.185

Keywords:

television, consumption, reception, youths, prensa argentina

Abstract

This article exposes partial results of a broader investigation on the process of production and consumption of panel programs on air channels in the city of Buenos Aires. It focuses on a specific aspect related to the "way" in which young people between the ages of 18 and 24 residing in the Buenos Aires Metropolitan Area consume television during the pandemic. For this, semi-structured interviews were conducted. The results obtained show that television consumption is carried out in parallel to the performance of other activities that may be work and/or domestic. Likewise, a use of television as a company is verified. This type of practice encourages inattentive consumption and the television medium assumes a more radio function.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2017). Dossier estadístico sobre uso y distribución del tiempo libre. Instituto Nacional de Estadística y Censos – INDEC. https://www.indec.gob.ar/ftp/cuadros/sociedad/dosier_tiempo_libre_06_23.pdf

AA.VV. (2017). Encuesta Nacional de Consumos Culturales. Ministerio de Cultura. https://www.sinca.gob.ar/Encuestas.asp

Chadwick, A. (2013). The hybrid media system: Politics and power. Oxford: Oxford University Press

Fernández, J. L. (2021). Vidas mediáticas. Entre lo masivo y lo individual. Buenos Aires: La Crujía.

Fernández Fernández, M. (2022). Metacomunicación en la era de la infoxicación. Teorías y usos en hiperconectividad, sobreexposición y saturación informativa. Madrid: Dyckinson.

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discover of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.

Grillo, M., Papalini, V. y Benítez Largui, S. (2016). Estudios sobre consumos culturales en la Argentina contemporánea. Buenos Aires: CLACSO.

Heram, Y. (2021). El panelismo en la televisión de aire metropolitana de Buenos Aires. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, 0(59), 183-202. Recuperado de http://revista.fhycs.unju.edu.ar/revistacuadernos/index.php/cuadernos/article/view/836

Heram, Y., & Dagatti, M. (2022). Consumo en pandemia: fakes news, saturación y autocontrol. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (161). https://doi.org/10.18682/cdc.vi161.6977

Heram, Y., Gago, M. P., & Dagatti, M. (2023). Percepción de la violencia, emociones y consumo televisivo durante la pandemia en la Argentina. Comunicación Y Medios, 32 (47), 103–113. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2023.68610

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista L. P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.

Kornblit, A. L. (Coord.) (2016). Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Modelos y procedimientos de análisis. Buenos Aires: Biblos.

Mertens, D.M. (2010). Research and evaluation in education and psychology: integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. (3rd ed.). California: Sage Publications.

Mangone, Carlos. (1985). Televisión: entre cordiales y diletantes. La Bizca. 1.

Martínez Mendoza, R. C. (2006) Conversar en televisión. De la conversación a las conversaciones televisivas. En Cingolani, G. (Eds) Discursividad televisiva (pp. 107-123). La Plata: Edulp.

Morley, D. (1996). Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Aires: Amorrortu.

Orozco, G. (Coord.) (2019). TVMorfosis 3. Audiencias audiovisuales: consumidores en movimiento. México: Tintable.

Ortells-Badenes, S. (2015). Los magazines de actualidad basados en el infoentretenimiento: nuevos rasgos del lenguaje audiovisual en el periodismo televisivo. Signo y Pensamiento, 66 (34), 44-61. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/13361

Orza, G. (2002) Programación televisiva. Un modelo de análisis instrumental. Buenos Aires: La Crujía.

Orozco Gómez, G., y Miller, T. (2017). La Televisión más allá de sí misma en América Latina. Comunicación Y Sociedad, (30), 107-127. https://comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/6725

Palazio, G. J. (1999). La radiovisión, el nuevo medio multiservicio. Zer: Revista de estudios de comunicación, 6. http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer06-09-palazio.pdf

Requena, J. G. (1992). El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad. Madrid: CÁTEDRA.

Scolari, C. A. (2020). Cultura snack. Buenos Aires: La Marca.

Varela, M. (2005). La televisión criolla. Desde sus inicios hasta la llegada del hombre a la Luna 1951-1969. Buenos Aires: Edhasa.

Williams, R. (2011 [1974]). Televisión. Tecnología y forma cultural. Buenos Aires: Paidós.

Published

2023-12-19

How to Cite

Background television: between the domesthic and the company: Notes on a study in reception. (2023). Intersecciones En Comunicación, 2(17). https://doi.org/10.51385/ic.v2i17.185