Infocommunicational convergence

Levels of analysis of analysis of an unfinished process

Authors

  • Martin Becerra Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas – CONICET. Universidad Nacional de Quilmes, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.51385/ic.v1i18.209

Keywords:

Convergence – Information and communication technologies – Digital environments – Infocommunication

Abstract

The contemporary evolution of information and communication activities is often called “convergence.” This designates the interweaving of the media, telecommunications and Internet industries and the mutation of their social uses and consumption. This article examines and problematizes the notion of convergence, provides information on when and why it began to be used, and reflects on its analytical usefulness within the framework of the unfinished process of digital transformation of communications. The text makes a proposal for conceptual disaggregation of convergence at different levels (network technologies and platforms; business and industrial alliances and mergers; services; mass consumption devices; modes of access; policies and regulations; and significant social circulation) that emphasizes social and historical aspects of technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, L. y T. García Leiva (eds) (2019), Audiovisual Diversity in the Digital Era. Trends and Prospects, Routledge.

Becerra, M. (2000), "De la divergencia a la convergencia en la sociedad informacional: fortalezas y debilidades de un proceso social inconcluso", en Zer nº8, Universidad del País Vasco, Bilbao, p. 93-112.

Becerra, M. (1998), Entrevista con Bernard Miège “Las industrias culturales ante la “revolución informacional”, en Voces y Culturas nº14, Voces y Culturas, Barcelona, p. 143-160.

Becerra, M. y G. Mastrini (2017), La concentración infocomunicacional en América Latina (2000-2017): Nuevos medios y tecnologías, menos actores, Universidad Nacional de Quilmes, Bernal.

Becerra, M. y G. Mastrini (comps) (2021), Restauración y cambio – Las políticas de comunicación de Macri (2015-2019), UNQ y Sipreba, Buenos Aires.

Bizberge, A. (2017), “Los desafíos de la convergencia digital para las políticas de comunicación”, en Labate. C. y C. Arrueta (comps.), La comunicación digital, EDIUNJU, San Salvador de Jujuy, p. 19-38.

Breton, P. (1989), Historia y crítica de la informática, Cátedra, Madrid.

Castells, Manuel (2009), Comunicación y Poder, Alianza, Madrid.

Comisión Europea (CE) (1997), Libro Verde Sobre la convergencia de los sectores de telecomunicaciones, medios de comunicación y tecnologías de la información y sobre sus consecuencias para la reglamentación en la perspectiva de la sociedad de la información, Comisión Europea, Bruselas, 45 p.

De Sola Pool, I. (1983), Technologies of freedom, Cambridge, Mass, London: Belknap Press of Harvard University Press.

Flichy, P. (1993), Una historia de la comunicación moderna: Espacio público y vida privada, Gustavo Gili, Barcelona.

Fuchs, C. (2021), Social Media: A Critical Introduction, SAGE, London.

García Canclini, N. (2004), Diferentes, desiguales y desconectados: mapas de la interculturalidad, Gedisa, Barcelona.

Garnham, N. (1996), “Le développement du multimedia: un déplacement des rapports de force”, en AAVV, La Société face au Multimedia, IDATE, Montpellier, p. 153-174.

Hamelink, C. (1996), World communication: disempowerment and self-empowerment, Unesco, París.

Iosifidis, P. (2011), Global Media and Communication policy, Palgrave Macmillan, London.

Jenkins, H. (2006), Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, Paidós.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Paidós, Barcelona.

Meikle, G., & Young, S. (2011), Media convergence: Networked digital media in everyday life, Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Miège, B. (1997), La société conquise par la communication II: La communication entre l´industrie et l´espace public, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble.

Miller, V. (2011), Understanding digital culture, London, Sage.

Mosco, V. (2009), La economía política de la comunicación, Barcelona, Bosch.

Noam, E. (ed.) (2016), Who owns the world’s media. New York, Oxford University.

Orozco, G. y T. Miller (2017), “La Televisión más allá de sí misma en América Latina”, en Comunicación y Sociedad, Núm. 30, septiembre-diciembre, 2017, pp. 107-127.

Peil, C. y Spaviero, S. (2017), “La convergencia de medios se encuentra con la desconvergencia”, en S. Sparviero et al. (eds.), Media Convergence and Deconvergence, Global Transformations in Media and Communication Research, Palgrave & IAMCR Series.

Schuliaquer, I. (2021), “Gobiernos y medios en América del Sur. Argentina, Bolivia, Brasil, Ecuador y Uruguay en el siglo XXI”, en Revista Mexicana De Opinión Pública, (30), UNAM, México, p 41–56.

Srnicek, N. (2018), Capitalismo de plataformas, Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Williams, R. (1996), “La tecnología y la sociedad”, en Causas y Azares n°4, Buenos Aires p. 155-172 (extraído de Williams, R. (1975), Television. Technology and cultural forms).

Williams, R. (ed) (1992), Historia de la comunicación, editorial Bosch, Barcelona.

Wholers, M. (2008), “Convergencia Tecnológica y Agenda Regulatoria de las Telecomunicaciones en América Latina”, CEPAL.

Winseck, D.y D. Y. Jin (eds) (2011), Political economies of the media: the transformation of the global media, Bloomsbury Academic, London.

Wolton, D. (1992), Elogio del gran público: una teoría crítica de la televisión, Barcelona, Gedisa.

Zallo, R. (2011), Estructuras de la comunicación y de la cultura. Políticas para la era digital, Barcelona, Gedisa.

Zuboff, S. (2020), La era del capitalismo de vigilancia. La lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder, Barcelona, Paidós.

Published

2024-06-10

How to Cite

Infocommunicational convergence: Levels of analysis of analysis of an unfinished process. (2024). Intersecciones En Comunicación, 1(18). https://doi.org/10.51385/ic.v1i18.209