Chaturbate: the body-spectacle as experience:

a reading of Guy Debord

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51385/pkmqha42

Keywords:

espectáculo, crítica social, pornografía, capitalismo, medios de comunicación.

Abstract

Guy Debord 's contribution to social debate is inevitably linked to The Society of the Spectacle (1967), one of the critical theories utilized for debating contemporary social issues. Debord´s theory is not reduced to a Marxist standpoint of capitalist societies. Rather, it is a way to understand the world governed by the fetishism of images, which became merchandise as a consequence of media illusion and cultural alienation. This essayistic study is divided into two parts. The first is a historical journey on the concept of spectacle in order to contextualize it within the economy and media policy. In view of this, the spectacle is pondered through pornography as a theoretical scenario, since it allows for the (re)creation of sexual desires within capitalism. The second part describes the Chaturbate page that contains the latest pornographic productions. This page not only reveals pornography as an objectification of the body, but also as a diffusion and a visual consumption. Besides, it criticizes the traditional forms of pornography, and places us in a post-pornography that develops a less accusatory, but more critical view of contemporary sexuality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (2006). Minima Moralia. Madrid: Akal.

Aravena. N. (2018). ¿Qué juego queremos jugar? La fisura del cotidiano mediante la performance postpornográfica. Artilugio, (4), 03-14. https://doi.org/10.55443/artilugio.n4.2018.21092

Armano, E, Briziarelli, M. (2017). The Spectacle 2.0: Reading Debord in the Context of Digital Capitalism. London: University of Westminster Press.

Barba, A, Montes, J. (2007). La ceremonia del porno. Barcelona: Anagrama.

Baricco, A. (2008). Los bárbaros: ensayo sobre la mutación. Barcelona: Anagrama.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Itaca.

Baudrillard, J. (2007). La sociedad del Consumo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Baudrillard, J. (2000). Las Estrategias Fatales. Barcelona: Anagrama.

Best, S, Kellner, D. (1991). Postmodern Theory. Critical Interrogations. Guilford Press.

Brito Alvarado, X, Ortiz, L. (2016). “24 horas de consumo, notas sobre el cine pornográfico en internet”. Question/Cuestión, 1(52), 3–24. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/3535

Brenes Vargas, A. (2020). Pornografía y pospornografía: análisis estético-político sobre la representación del cuerpo en la contemporaneidad. ESCENA. Revista De Las Artes, 80 (1), 179–204, https://doi.org/10.15517/es.v80i1.42480

Egaña, L. (2009). “La pornografía como tecnología de género. Del porno convencional al post-porno. Apuntes freestyle”, La Fuga, 9, sp. https://www.lafuga.cl/la-pornografia-como-tecnologia-de-genero/273

Debord, G. (2008). La sociedad del espectáculo. La Marca Editora. Buenos Aires.

Debord, G. (2006). El planeta enfermo. Barcelona: Anagrama.

Fassi, F. (2020). “Alienación y praxis. Claves para una redefinición del sujeto antagónico contemporáneo”, http://hdl.handle.net/10201/95041

Figueroa, J. (2020). Debord desbordado: la política del hiperespectáculo. Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 25, núm. 9, 107-123, https://doi.org/10.5281/zenodo.4110866

Gilman Opalsky, R. (2011). Spectacular Capitalism: Guy Debord and the Practice of Radical Philosophy. London: Minor Compositions.

Gubern, R. (2005). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas: Anagrama.

Han, B-C. (2016). La agonía del Eros: Barcelona: Herder.

Labajos, V. (2021). “Espectáculo, alienación positiva y subjetividad inmanente”. Athenea Digital, 21(2), 27-79,https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2779

Imbert, G. (2004). De lo espectacular a lo especular (apostilla a La Sociedad del Espectáculo). CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, (9), 69-81, https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=93500904

Jappe, A, Kurz, R, Ortlieb C. (2009). El absurdo mercado de los hombres sin cualidades. Madrid: Pepitas de Calabaza.

Jappe, A. (1998). Guy Debord. Anagrama: Barcelona.

Jost, F. (2012). El culto de lo banal. De Duchamp a los reality shows. Librarian ediciones.

Marzano. M. (2006). La pornografía o el agotamiento del deseo. Buenos Aires: Manantial.

Ontañón, A. (2012). “La vanguardia no se rinde”: Guy Debord y el Situacionismo. Situaciones. Revista de Historia y Crítica de las Artes, (1),sp, http://situaciones.info/revista/la-vanguardia-no-se-rinde-guy-debord-y-el-situacionismo/

Postman, N. (2001). Divertirse hasta morir. Ediciones de la Tempestad.

Preciado, B. (2008). Testo Yonqui. Madrid: Espasa Calpe..

Rincón, O. (2017). Pensar el entretenimiento: discursos y mutaciones de la cultura del espectáculo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Rincón, O. (2006). Narrativas mediáticas. Barcelona: Gedisa.

Ruido, M. (2000). “El ojo saturado de placer. Sobre fragmentación, porno-evidencia y brico-tecnología”. Banda aparte. (18):51-62. https://riunet.upv.es/handle/10251/42440.

Russell, J. (2022). “Nada es ya lo contrario de nada: La sociedad del espectáculo de Guy Debord hoy. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica, (14), 426–434, https://constelaciones-rtc.net/article/view/4981

Saferstein, A. (2013). “Una aproximación a la sociedad del espectáculo en la circulación de libros. Kairos, Revista de Temas Sociales”, sp, https://revistakairos.org/wp-content/uploads/FeriaLibro.pdf

Schiffter, F. (2005). Contra Debord. Melusina. Barcelona.

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires.Fondo de Cultura: Económica.

Vaneigem, R. (2006), The Revolution of Everyday Life. Seattle: Aldgate Press.

Virno, P. (2003). Gramática de la multitud. Para un análisis de las formas de vida contemporánea. Madrid: Traficantes de Sueños.

Published

2025-07-04 — Updated on 2025-07-07

Versions

How to Cite

Chaturbate: the body-spectacle as experience:: a reading of Guy Debord. (2025). Intersecciones En Comunicación, 1(19). https://doi.org/10.51385/pkmqha42 (Original work published 2025)