The right in the run-up to and after the 2021 legislative elections in Argentina
what image did the candidates acquire in the online media?
DOI:
https://doi.org/10.51385/ic.v2i17.190Keywords:
Agenda Setting, elections, attributes, Javier Milei, assessmentAbstract
This article analyzes the image that the online portals of La Nación, Infobae, Página 12 and Ámbito constructed of the parliamentary candidates José Luis Espert, of Avanza Libertad, and Javier Gerardo Milei, of La Libertad Avanza, during the previous two weeks and the two after the legislative elections of November 14, 2021. From a sample of 249 journalistic pieces, the attributes that the media use to characterize them are studied, as well as the assessment given.
It is observed that the person who had the greatest visibility was Javier Milei. Ideology and behavior were the attributes that appeared the most. A strong negative assessment of Milei and Espert by Página 12 stands out. On the contrary and in a lower percentage, this is followed by the general positive assessment of Milei by Infobae and, to a lesser extent, a slight tendency by La Nación to negatively valuing La Libertad Avanza candidate, a slight tendency of Infobae to positively value both characters in articles where both are named, and a propensity to negatively value Milei and Espert of Ámbito.
Downloads
References
(18 de febrero de 2022). EL 2021 DE LOS SITIOS DIGITALES TERMINÓ CON INFOBAE LIDERANDO Y LA NACIÓN CONSOLIDADO EN EL SEGUNDO LUGAR. TotalMedios.https://www.totalmedios.com/nota/48115/el-2021-de-los-sitios-digitales-termino-con-infobae-liderando-y-la-nacion-consolidado-en-el-segundo-lugar
(16 de noviembre de 2021). El video del exabrupto de Espert, tras ser electo diputado: "¡Tengo fueros, quiero tetas!". Ámbito. https://www.ambito.com/politica/jose-luis-espert/el-video-del-exabrupto-espert-ser-electo-diputado-tengo-fueros-quiero-tetas-n5318239
(19 de noviembre de 2021). El partido de Javier Milei celebró la absolución del joven que mató a dos personas en una protesta antirracista en EEUU. Ámbito. https://www.ambito.com/politica/javier-milei/el-partido-celebro-la-absolucion-del-joven-que-mato-dos-personas-una-protesta-antirracista-eeuu-n5320819
Alayón, N. (9 de noviembre de 2021). Eva Perón y Javier Milei- Página 12. https://www.pagina12.com.ar/380735-eva-peron-y-javier-milei
Aruguete, N. (2016). El poder de la agenda. Política, medios y público (2015). Buenos Aires: Biblos.
Benegas Lynch, A. (27 de noviembre de 2021). Javier Milei, una píldora demasiado grande para timoratos. Infobae. https://www.infobae.com/opinion/2021/11/27/javier-milei-una-pildora-demasiado-grande-para-timoratos/
Bruschtein, L. (20 de noviembre de 2021). El falso debate sobre seguridad: ¿Qué vida vale más: la de un kiosquero o la de un pibe? Página 12. https://www.pagina12.com.ar/383954-el-falso-debate-sobre-seguridad-que-vida-vale-mas-la-de-un-k
Capdevila, I (19 de noviembre de 2021). La “derecha 3.0″: Trump, Bolsonaro… ¿y después Kast y Milei? La Nación. https://www.lanacion.com.ar/el-mundo/la-derecha-30-trump-bolsonaro-y-despues-kast-y-milei-nid19112021/
Casermeiro de Pereson, A. (2004). El hallazgo de Chapell Hill en Los medios en las elecciones: la Agenda Setting en la Ciudad de Buenos Aires.
Giacometti, M (4 de abril de 2021). Elecciones legislativas 2021: ¿Qué se vota y a quiénes se les vence el mandato?. Ámbito. https://www.ambito.com/politica/elecciones-2021/elecciones-legislativas-2021-que-se-vota-y-quienes-se-les-vence-el-mandato-n5111251
Laflor, L. M. (2016). La imagen de Dilma Rousseff en la prensa argentina durante la campaña electoral de 2010. Avatares de la comunicación y la cultura, 12, 1-11.
Lippmann, W. (1964). La opinión pública, Fabril. Bs. As.
Pereyra, R., Alonso, E. & Díaz, E. (2022). Cobertura noticiosa de candidatos electorales. Portales informativos online en las elecciones de 2019 en Argentina. InMediaciones de la Comunicación, 17(2), 93-119. DOI: https://doi. org/10.18861/ic.2022.17.2.3333
Weaver, D., Graber, D., McCombs, M., & Eyal, C. (1981). Media Agenda Setting in a Presidential Election: Issues, Images and Interest. New York: Praeger.
Zunino, E. (2018). Agenda Setting: cincuenta años de investigación en comunicación. Intersecciones en comunicación, 12.
Gómez Wagner, C., Koziner, N. (2019) Relevancia en medios digitales: Análisis del tratamiento del debate presidencial argentino durante la campaña de 2019; Universidad Nacional de General Sarmiento; Ensambles; 11; 11-2019; 38-57
López Segrega, F. (2016). América Latina: crisis del posneoliberalismo y ascenso de la nueva derecha. Ediciones Ciccus-CLACSO. https://biblioteca repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/16488/1/America-Latina-Crisis-del-neoliberalismo.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Intersecciones en Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
No se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer una licencia igual a la que regula la obra original.