Deconstructing gender in the digital age

exploring new forms of expression and identity construction.

Authors

  • José Miguel Zúñiga Maldonado Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.51385/02fnxb85

Keywords:

Gender, identity, digital age, deconstruction, social media

Abstract

This article analyzes how digital platforms are transforming the expression and construction of gender identity. It examines the new forms of gender deconstruction through social networks, the challenges faced by diverse gender identities online, and how these interactions are redefining traditional norms and stereotypes. From digital platforms of the organizations Status Queer, Diálogo Diverso, and Fundación Ecuatoriana Equidad, the ways of expression and construction of gender identity are identified and examined.

With the help of content analysis and interviews, accurate information can be obtained on how identity expression and construction has been transformed in the digital age; the use of inclusive language, education and awareness, and the visibility of diverse representations of gender and sexual orientations have gained great relevance thanks to the digital platforms analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler, J. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Bellucci, M., & Smaldone, M. (2021). El segundo sexo en el Río de la Plata. Marea Editorial.

Calderón Gómez, D. (2019). Capital digital y socialización tecnológica: una aproximación bourdiana al estudio de la desigualdad digital y la estratificación social entre la juventud. Universidad de Granada.

Castells, M. (2013). Communicationpower. Oxford University Press.

Crenshaw, K. W. (1994). Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color. En M. A. Fineman & R. Mykitiuk (Eds.), The public nature of private violence (pp. 93-118). Routledge.

Domínguez-Benítez, M. (2021). Una introducción a la teoría queer de Paul B. Preciado. Investigaciones Feministas, 12(1), 91-101. https://doi.org/10.5209/infe.72735

Federici, S. (2020). Reencantar el mundo: el feminismo y la política de los comunes. Tinta Limón Ediciones.

Hooks, B. (2017). El feminismo es para todo el mundo. Tinta Limón Ediciones.

Jenkins, H. (2006). Welcome to convergence culture. En Convergence culture: Where old and new media collide (pp. 1-24). New York University Press.

Magliano, M. J. (2015). Interseccionalidad y migraciones: potencialidades y desafíos. Revista Estudos Feministas, 23, 691-712. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2015v23n3p691

Marín Díaz, V., & Cabero Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25-33. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23466

Mera Adasme, L. (2020). Narrativas identitarias en personas asexuales. Revista de Estudios de Género, 29(1), 71-73.

Mohr, S. (2020). What does it take to look like a woman? Kvinder, Køn og Forskning, 29(1), 71-73. https://doi.org/10.7146/kkf.v29i1.121287

Diálogo Diverso. (n.d.). Página web. https://dialogodiverso.org/

Fundación Ecuatoriana Equidad. (n.d.). Página web. https://fequidadecuador.org/

Diálogo Diverso. (n.d.). Perfil de Facebook. https://www.facebook.com/DialogoDiverso

Fundación Ecuatoriana Equidad. (n.d.). Perfil de Facebook. https://www.facebook.com/@fundacionecuatorianaequidad

Status Queer. (n.d.). Perfil de Facebook. https://www.facebook.com/statusqueer.ec

Diálogo Diverso. (n.d.). Perfil de Instagram. https://www.instagram.com/dialogodiverso/

Fundación Ecuatoriana Equidad. (n.d.). Perfil de Instagram. https://www.instagram.com/fequidad/

Status Queer. (n.d.). Perfil de Instagram. https://www.instagram.com/statusqueer.ec/

UNESCO. (2009). Promotinggender equality through textbooks: A methodological guide. UNESCO Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000184638

Published

2024-12-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Deconstructing gender in the digital age: exploring new forms of expression and identity construction. (2024). Intersecciones En Comunicación, 2(18). https://doi.org/10.51385/02fnxb85