You no longer feel like reading it:

social networks as an access to news

Authors

  • María Fedra Aimetta Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades (ICSOH) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Universidad Nacional de Salta (UNSa) -ICSOH CONICET-UNSA. Argentina. https://orcid.org/0000-0003-1224-2181
  • Maxiliano Perét Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires- UNCPBA. Argentina. https://orcid.org/0000-0002-5303-1711

DOI:

https://doi.org/10.51385/q5625c18

Keywords:

Social networks, students, social communication, journalism, news

Abstract

 The present article is part of the research conducted by the Investigar en red collective, a teaching researchers  team from programs linked to communication and journalism from approximately fifty public and private universities located across  nine Latin American countries (Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, Mexico, Peru, Uruguay, and Venezuela).

The objective is to explore how students from our faculties access information and study within a context in which the current media ecosystem triggers new  reading, consumption, and content production practices.

This article focuses on the use of social media as a way for students from the National University of Salta and from The National University of the Center of the Buenos Aires Province to get access to news. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Fedra Aimetta, Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades (ICSOH) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Universidad Nacional de Salta (UNSa) -ICSOH CONICET-UNSA. Argentina.

    Docente e Investigadora en temas de periodismo transmedial y consumo de noticias. Doctoranda en Ciencias Sociales (UNJu).

  • Maxiliano Perét, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires- UNCPBA. Argentina.

    Docente e Investigador de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.  Presidente de la Federación Argentina de Carreras de Comunicación (FADECCOS). Investiga temas de Comunicación y consumos culturales y de noticias. 

References

Albarello, F. (2024). Investigar en Red: una experiencia de inteligencia colectiva en Latinoamérica. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 1(155). doi: https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i155.4990

Albarello, F. (2019). Lectura transmedia: leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. Ampersand.

Arri F. y Paredes, G. (2022) “Informarse en las redes sociales: entre el uso personalizado, los algoritmos y el consumo incidental”. En Albarello, F. (2022) Mutaciones: hábitos de información y estudio de jóvenes en universidades argentinas / UNR Editora.

Boczkowski, P. J. (2022). Abundancia: la experiencia de vivir en un mundo pleno de información. UNSAM Edita, Universidad Nacional de San Martín.

Boczkowski, P, Mitchelstein, E & Matassi, M. (2018). “News comes across when I’m in a moment of leisure”: Understanding the practices of incidental news consumption on social media. New Media & Society, 20(10), pp. 3523–3539. doi: 10.1177/1461444817750396

Chartier, R. (1992). El mundo como representación: estudios sobre historia cultural (C. Ferrari, Trans.). Gedisa.

Fernández, J. L. (2021). Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. Buenos Aires: La Crujía.

Flick, U. (2014). Introducción a la investigación cualitativa. Sage Publications.

Freidin, B. (2016). Revisando el uso de grupos focalizados en la investigación social. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 6(1).

Hamui-Sutton, A., & Valera-Ruiz, M. (2013, enero-marzo). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60.

Hollander, J. A. (2004). “The social contexts of focus groups”, Journal of Contemporary Ethnography, (B. Freidin, Trans.). In Documento de Cátedra 83. Traducción resumida (2013).

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio. Nuevas formas de consumo cultural. Buenos Aires: Ediciones

Jenkins, H. (2008). Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Levy, P. (2004). Inteligencia colectiva: por una antropología del ciberespacio. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud

McLuhan, M., & McLuhan, E. (2009). Las leyes de los medios. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 14, 285-316. Universidad Complutense de Madrid.

Newman, N., Fletcher, R., Robertson, C. T., Eddy, K., & Kleis Nielsen, R. (s. f.). Reuters Institute Digital News Report 2024 y 2022.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. SAGE Publications.

Patton, M. Q. (1990). Métodos de investigación y evaluación cualitativa (2.ª ed.). Sage Publications, Inc.

Scolari, C. A. (2020). Cultura Snack. La Marca Editora.

Scolari, C. A. (2016). El translector. Lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación. In J. A. Millán (Ed.), La lectura en España: informe 2017. Federación de Gremios de Editores de España.

Scolari, C. A. (Ed.). (2015). Ecología de los medios: Entornos, evoluciones e interpretaciones. Gedisa México.

Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan: Barcelona, Deusto.

Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

Wimmer, R. & Dominic, J. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Madrid: Bosch Editor.

Published

2025-07-04

How to Cite

You no longer feel like reading it:: social networks as an access to news. (2025). Intersecciones En Comunicación, 1(19). https://doi.org/10.51385/q5625c18